3. keyboard_arrow_right Matematiska modeller hjälper Spotify

Matematiska modeller hjälper Spotify

Elever från Naturvetenskapsprogrammets båda varianter, Natur och Natur Tvär var på matematikdagar i Malmö innan jul. Här berättar några av dem om vad de fick uppleva.

Vi var fyra elever från Natur- och Naturtvärprogrammet som deltog på Sonja Kovalevsky-dagarna i Malmö innan jul. Dagarna var mycket intressanta, lärorika och framför allt roliga.

Eventet finns för att utöka intresset för matematik hos redan intresserade gymnasieelever och arrangerades första gången under världsmatematikåret 2000. I år samarrangerades dagarna av Svenska nationalkommittén för matematik vid Kungliga Vetenskapsakademien och Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik, Malmö universitet.

Under de två dagarna fick vi bland annat lyssna på föreläsningar om hur matematik används i det moderna industrisamhället, tävla mot varandra inom matematik och äta god mat.

En av föreläsarna var Tom Britton från Stockholms universitet som föreläste om hur matematiska funktioner utgör modeller för smittspridningen av Covid-19 och vi fick även lyssna på Ranya Amirthamanoharan som föreläste och berättade om sitt jobb inom Spotify. Hon berättade om hur korrelation och kausalitet spelar en stor roll för hur företag optimerar lyssnares streamningar.

Förutom att lyssna på dessa föreläsningar som fördjupade vår kunskap om matematik var det mycket roligt att få träffa så många andra ungdomar med ett stort intresse för ämnet.
Sonja Kovalevsky-dagarna ökade vårt intresse för matematik och gav oss en inblick i hur den matematiken vi läser i skolan idag används för att göra beslut som kan rädda folks liv.

Text: Alexander Ternström

Bild: Elsa Asp