3. keyboard_arrow_right Praktik på Malta

Praktik på Malta

Tidigt på söndagsmorgonen samlades 14 förväntansfulla elever från åk 3 på Barn- och fritidsprogrammet och Handels- och administrationsprogrammet på Landvetter flygplats. Framför dem ligger sex veckors APL på den lilla ön Gozo utanför Malta.

Eleverna har gjort en ansökan och av alla som sökte blev 14 elever utvalda efter intervjuer med rektorer och lärare på programmen. Projektet är finansierat av Erasmus + och det är andra praktikomgången som Hulebäcksgymnasiet samarbetar med arbetsplatser på Gozo.

Under sex veckor kommer eleverna göra sin praktik på hotell, förskolor och butiker. Syftet med projektet är bland annat att eleverna ska lära sig mer engelska, se andra kulturer och hur man arbetar inom samma yrke i ett annat land.

- Det var ju osäkert väldigt länge om det skulle bli av men nu är vi på väg, säger Elin. Det känns lite ofattbart och därför har det varit svårt att förbereda sig mentalt.

Lovisa ser mest fram emot att få upptäcka en ny kultur. Jonathan och Alexander ser fram emot att se hur skillnaderna är på maltesisk förskola jämfört med en svensk. Det kommer att bli lärorikt säger de.

Vi önskar dem lycka till och håll utkik på hemsidan! Varje vecka kommer eleverna skicka hälsningar och berätta vad de gör.