3. keyboard_arrow_right Jobbskuggning på Gozo

Jobbskuggning på Gozo

Den 28/2-4/3 jobbskuggade 10 personer av personalen på yrkesprogrammen på ön Gozo, Malta. Jobbskuggning är ett projekt som finansieras av Erasmus +.

Vår samarbetspartner Future Focus anordnade jobbskuggningsplatser på olika arbetsplatser som var anpassade till yrkeslärarnas yrkesområden och på en del av arbetsplatserna gör just nu elever från barn- och fritidsprogrammet och handels- och administrationsprogrammet sin APL under 6 veckor.

Vi på Hulebäcksgymnasiet anordnade även jobbskuggningsplatser på MCast Gozo campus (yrkesgymnasium/yrkeshögskola) där lärare och elevassistenter fick följa kollegor inom sitt ämnesområde. Vi hoppas att kunna fortsätta vårt samarbete kommande läsår.

De kulturella skillnaderna märktes av på olika sätt, t.ex. är det ett mer hierarkiskt ledarskap och i livsmedelsbutikerna saknas automatiska beställningssystem.

På Gozo blev vi väldigt trevligt bemötta och ofta med glimten i ögat. En del av syftet med jobbskuggningen är att vi skulle få en uppfattning och känsla av vad våra elever kommer att mötas av när de gör sin APL på Gozo. Innan eleverna gav sig i väg på sin APL berättade vi om våra upplevelser och förhoppningsvis lyckades vi förmedla vad de kan komma att möta. Eftersom vi har våra egna erfarenheter kommer vi också ha en större förståelse för elevernas vistelse på arbetsplatserna.

På frågan Vad tar du med från jobbskuggningen svarar Helén Barrdahl som jobbskuggade på Lighthouse Foodstore: ”För mig var det oerhört givande att jobbskugga då mina elever ska göra praktik på Gozo så jag får en högre förståelse för vad de kan lära sig och får göra på sin plats.”

Jannike Litsegård som jobbskuggade på MCast: ”Allt! Kulturen, människorna. Att ha varit på en "gymnasieskola" och få se deras blandning på kurser och program, precis som vi har och att de dessutom har gymnasiesär inbäddat i storskolan fortfarande, det var fint.”

De flesta jobbskuggarna nämner också att de har fått med sig kunskap om kulturen och lärt känna medarbetarna på Hulebäcksgymnasiet bättre.

Vi ser framemot att jämföra våra upplevelser med elevernas när de kommer hem i slutet av april!

Personalen som var med jobbskuggade på följande ställen:

Ann Bergdén MCast

Christina Sandström Kempinski hotel