3. keyboard_arrow_right TVÄR-dagen om organdonation

TVÄR-dagen om organdonation

Samma dag som riksdagen röstar om regeringens nya förslag om ändrade regelverk för organdonation så anordnades TVÄR-dagen i Mölnlycke Kulturhus. Eleverna på Natur Tvär fick lära sig mycket nytt om en komplex och spännande fråga.

Föreläsare från Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Västra Götalandsregionen kom och berättade om sina respektive arbetsuppgifter som IVA-sköterska, transplantationskoordinator och patientkoordinator. Det handlade mycket om medicin och etik men också politik och ekonomi – vilket understryker frågans tvärvetenskapliga karaktär.

Moderator för dagen var Lisa Kirsebom som skrivit boken "Ur döden liv" som analyserar organdonation i Sverige. Där konstaterar hon exempelvis att färre än 200 personer av cirka 90 000 avlidna blir donatorer varje år .

Så vad kan du göra för att öka antalet räddade liv? Tväreleverna fick lära sig vikten av att prata med sina anhöriga, att sprida kunskap i frågan samt att registrera sin egen vilja i donationsregistret, vilket man kan göra från 15 års ålder.

Text och bild: Anders Pettersson