3. keyboard_arrow_right inspirerande möten i spanien

inspirerande möten i spanien

Treorna i ekonomiska programmets internationella profil har varit på studiebesök i södra Spanien. Nu har du chansen att följa med på resan genom deras fylliga reseskildring.

Ekonomiprogrammets internationella profilklass, åk 3 befinner sig i skrivande stund i södra Spanien för en intensiv studieresa med många inspirerande möten. Elever och lärare får genom verkliga möten lära mer om internationellt entreprenörskap, diplomati, ledarskap, möjligheten att plugga utomlands och fortsatta karriärmöjligheter.

Vi upplever spanska språket, spanjorerna, landets historia, geografi och konst genom bland annat en av världens mest inflytelserika konstnärer, den revolutionäre Picasso. Vi har rest mellan bergsbyar till de växande småföretagens hem, Málaga Valley, den historiska tjurfäktarstaden Ronda, städer och stränder längst sydkusten.

Möten med svenska entreprenörer

Svenska entreprenörer som inspirerat oss under vår studieresa är främst två personer. Den ene är Pelle Lundborg, som bland annat är medgrundare till det börsnoterade dataspelsföretaget Embracer Group (f.d. THQ Nordic). Han återgav hur han förverkligat sin dröm om ett ekologiskt jordbruk i Andalusiens berg med avokado- och olivodling på Finca Solmark. Pelles entusiasm smittade av sig på eleverna som fick en inblick i allt ifrån hur det är att driva företag i Spanien och att hitta sin inre drivkraft och passion.

Den andre är ”världens bästa butikschef på IKEA”, Linus Frejd. Han gjorde ett stort intryck på oss med sin livshistoria. Han uppmanade eleverna att lära sig lite om mycket för att på sätt kunna umgås och knyta kontakt med många.

Både Pelle och Linus gav oss en glimt av sitt privatliv och en inblick i hur det är att leva och bo i Spanien som utlandssvensk. Mycket fokus lades på vikten av att plocka fram det bästa hos sina medarbetare genom att ge dem förtroende att utvecklas; att utföra ledarskap genom att sätta upp mål som gör medarbetarna motiverade – intrinsic values.

Spanska livshistorier

Utöver nämnda svenska kontakter, har vi förstås också tagit chansen att möta flera spännande spanjorer, Isabel, Jesús och Fransisco.
Isabel Pascual Villamor tog oss med på sin resa genom livet från barndomens Teneriffa, via Madrid och Bryssel till Málaga. Hon är diplomat och tjänstgör som honorärkonsul i Andalusien, vilket innebär att hon basar för svenska konsulatet och lägger mycket tid på att hjälpa svenska nyföretagare som vill etablera sig här. Isabel inspirerade till utlandsstudier och karriär i Europa och beskrev flera möjligheter som finns för svenska ungdomar som vill resa och hoppas på en internationell framtid.

Fransisco Espinosa, marknadsföringsansvarig på Camping Cabopino där vi spenderat de flesta nätter, tog sig tid att berätta om hemligheten bakom marknadsföring och familjeföretagets överlevnad under pandemin, att kunna erbjuda sina gäster den service de önskar året runt: mat, aktiviteter och umgänge. Han betonade vikten av att vara lyhörd och nyfiken.

Vi fick slutligen lära känna Jesús Ponce, ägaren till Benarrabá hostel, vårt första och sista boende. Han beskrev sitt arbete med marknadsföring av olika platser i Andalusien via sociala medier, sina förvaltaruppdrag i olika projekt och sin passion för fotografering av natur och sportevent. Han uppmanade våra elever att aldrig sluta lära sig och att ta vara på möjligheten att leva där du trivs och jobba med det du brinner för. Han betonade också vikten av att i sin situation, ägare till det första vandrarhemmet på Andalusiens landsbygd, sätta lokalbefolkningen i arbete, att samarbeta och investera lokalt, snarare än att ta med arbetskraft utifrån.

Språket öppnar nya dörrar

Elever som läst spanska i fem/sex år, har fått chansen att använda språket i verkliga möten och situationer. Kul ändå hur mycket en förstår, även om det dröjer lite med flyt när en ska uttrycka sig. Språket öppnar dörrar till nya sammanhang i nya miljöer och ett större kontaktnät. Många elever i Ek20B uttrycker att de har blivit inspirerade i sina karriärs- och utbildningsval genom våra studiebesök.

Text och bilder: Anna Pärondal

Nyhetsblad

Hemma hos Pelle Lundborg, entreprenör och egenföretagare i Carratraca. Han berättade om att driva företag i Spanien som utlandssvensk.

Nyhetsblad

Linus Frejd, IKEA Málaga, utnämnd till världens bästa IKEA-chef bjöd på lunch och diskuterade ledarskap.

Nyhetsblad

Interaktiv guidad visning av Picassos bästa alster på Picassomuséet i Málaga.

Cabopino strand

Nyhetsblad

Fransisco Espinosa, Cabopino camping: Marknadsföringsansvarig på Cabopino camping föreläser om hemligheten bakom campingens överlevnad under pandemin och årets framgångar.