3. keyboard_arrow_right Jobbskuggning i solen på Malta

Jobbskuggning i solen på Malta

Hulebäcksgymnasiet har ett antal Erasmusprojekt igång, ett av projekten är för yrkesprogrammen i samarbete med skolor på Malta och ön Gozo, som är en liten ö norr om huvudön.

I våras var 14 elever i årskurs 3 på barn- och fritidsprogrammet och handel- och administraionsprogrammet på en fem veckor lång praktik och nu var det dags för andra jobbskuggningsperioden för personalen. Denna gång erbjöds skolledning och elevhälsa att jobbskugga.

Under veckan har jobbskuggarna fått träffa rektorer, skolchefer, psykologer, elevassistenter, studievägledare och annan personal som på olika sätt arbetar med att stötta elever och utveckla och driva utbildning för både för yngre åldrar och elever i gymnasieåldern.

Maria berättar att de har fått vara med på Halloween party på Primary school, friluftsdag vid havet, några lektioner samt många föreläsningar och intressanta diskussioner. Cia säger att ett extra plus i kanten är att tack vare alla kontakter på Gozo är redan vårens 18 praktikplatser på Gozo klara.

Lova som är skolspykolog på Hulebäck tycker att det hon tar med sig är hur nyttigt det är att få andra perspektiv. Genom andras ögon ser man sig själv och kan bättre kritiskt granska och förbättra sitt arbete. Utbytet med kollegor i ett annat land utmanar de egna föreställningarna av hur arbetet ska utföras. Lova liksom de övriga jobbskuggarna ser fram emot kommande samarbete med Malta. Det finns flera idéer om att starta gemensamma projekt för att utveckla vår egen verksamhet.

Solen sken från morgon till kväll så efter arbetsdagen fanns det tid att utforska Maltas kultur och natur och njuta av 25 graders värme. Camilla, Börje, Sofia, Cia, Madeleine, Frida, Maria och Lova är glada att de tog chansen att följa med på denna jobbskuggningsresa.