3. keyboard_arrow_right Afrikabesök för hulebäckselever

Afrikabesök för hulebäckselever

Fyra elever från Hulebäcksgymnasiet fick tillsammans med skolpersonal och politiker från Härryda kommun besöka den Kenyanska kommunen Homa Bay.

I Homa Bay fick de besöka många olika skolor och inspireras av hur Homa Bay arbetar med elevmotivation och studievägledning.

Samarbete som ska pågå i tre år

Besöket var en del av ett samarbetesprojekt mellan Härryda kommun och Homa bay. Tillsammans utforskar kommunerna hur man bättre kan stärka ungas möjligheter att göra kloka och gynnsamma val av studier och yrkesliv. Under tre år kommer delegationer från de respektive kommunerna besöka varandra för att lära och inspireras av varandra.

Nedan kan du läsa intrycken från Anna Pärondal, lärare på Hulebäck och eleverna som var med på resan.

Åtta hulebäckare har just ställt om till svenskt klimat, kultur och skola efter en intensiv studieresa till Kenya. Med på resan var eleverna Samra Najafi, Victor Hall, Elsa Björk och Arbion Musa, som alla utmärkt sig för sitt entreprenörskapstänk, ledaregenskaper och kapacitet att företräda sina jämnåriga.

Tillsammans har elever, lärare, rektorer och vår skolchef utvecklats genom verkliga möten och inspirerande föreläsningar och debatter på plats. Vi reste över två kontinenter, vidare från metropolen Nairobi till den mindre orten Homa Bay vid Viktoriasjöns strand, ett säte för välrenommerade internatskolor och hem för våra nya vänner och kollegor.

Arbion Musa, elev

- Störst intryck på mig gjorde definitivt ungdomarna och deras skolor, på gott och ont. Att se fullt av elever som är disciplinerade, har en dröm och gör allt för att den ska fullföljas, riktiga kämpar. Att även fått höra om de som lyckats, FÖREBILDER. Både för de kenyanska ungdomarna, men också för mig. Att dock se att kämpandet verkar väldigt slitsamt ger mig en tankeställare. Deras sovrum, scheman och att inte få träffa familj på veckor, utan mobil, Ja du… vad ska man ens säga? Eloge till de som orkar, får en att vara mer tacksam över ens egna liv på ett annat sätt, klaga mindre. Tar också med mig deras starka retoriska förmågor, allt från fantastiska budskap, metaforer, och ett grymt ordförråd, fantastiskt.

Elsa och Victor skriver om vad vi i Sverige kan ta lärdom av.

Elsa Björk, elev

- Jag tycker att kontakten men SYV borde vara mer regelbunden och att syvarna borde vara i klassrummen oftare och berätta om olika karriärer. Vi kan även lära oss av kontakten med lärarna och hur aktiva eleverna är under genomgångar och lektionerna. Försöka jobba med respons under genomgången.

Victor Hall, elev

- Det jag har sett är väl framför allt hur duktiga retoriker de är inför publik. Dom kan på ett mycket bra sätt förmedla sitt budskap som i vissa stunder tar väldigt hårt på en. Jag kommer ta med mig deras ambitioner, mål, plan och att dom inte på något sätt har scenskräck eller att dom skäms över något. Inför mina tal och presentationer ska jag tänka på dom.

Vårt projekt handlar om att förbereda ungdomar inför arbetslivet, personlig utveckling, kunskap om arbetsmarknad och entreprenörskap.

Samra Najafi, elev

- Att ta eget initiativ är något man ser ofta i Kenya. Kenyanerna pratar gärna och tar initiativ, något som är jätteviktigt inför arbetslivet. Jag tycker även att deras hjälpsamhet och välkomnande kommer ta dem långt. Något som vi i Sverige kan ha nytta av. Att hjälpa varandra i nöd och våga be om hjälp. Även att våga ta initiativ och put us out there.

Första fysiska mötet

Sedan några år samarbetar vi med främst elever, skolpersonal och politiker. Projektet har drivits online under pandemin, men äntligen blev det möten på plats. I november fick vi med intresse för entreprenörskap och ett globalt tankesätt chansen att träffa likasinnade.

Det främsta målet med samarbetet är att skapa strukturer i både Härryda kommun och Homa Bay municipality, för att stärka unga människor inför framtida karriärsval och entreprenörsskap. Projektet har också ett tydligt globalt mål: “Working together for a world where there is no poverty, no one is left behind, and everyone is treated with dignity”.

Vi har den stora glädjen att ta emot den kenyanska delegationen på Hulebäcksgymnasiet i april!

Text och Bilder: Anna Pärondal