3. keyboard_arrow_right Magisk musikhelg på Hulebäcksgymnasiet

Magisk musikhelg på Hulebäcksgymnasiet

Första helgen i mars arrangerades återigen musikfestivalen Musik in Motion på Hulebäcksgymnasiet. Ett evenemang med allt från dansworkshops till tävlingar av högsta klass.

— Music in Motion är ett av Europas mest välorganiserade event med stor gästfrihet i perfekta lokaler. Det är en årlig tradition som engagerar slagverkare och andra musikintresserade från hela Sverige och norra Europa, säger Daniel Berg, professor i slagverk vid Högskolan för scen och musik.

Framgångar för Hules slagverksensembler

Härryda kommuns egna slagverksensembler skördade fina framgångar under lördagens skandinaviska mästerskap i Indoor Music Games. Kulturskolans Koola Kaggar vann och Hule Sharks slutade på andra plats i Percussion Class. Hulebäcksbaserade Got Motion blev mästare i högsta klassen och besegrade där regerande europamästarna Drum Spirit från Belgien. Drum Spirit har blivit ett stort namn på kontinenten, då de bland annat vunnit Talang Belgien och är mesta mästarna i Europa.

För den som vill uppleva Got Motions tävlingsbidrag Scetches of a Djungle live igen, finns möjlighet att se showen söndag 19 mars kl 17 i Mölnlycke stora idrottshall.

Händelserik söndag

Söndagen var fylld av konserter, workshops och utställningar. Först ut var slagverksensemblen från Högskolan för scen och musik i Göteborg, och dagen avrundades med tidigare Hulebäckseleven Anton Olsson. Anton utseddes till Europas mest lovande trummis i Shure Drum Mastery Contest 2014.

— Music in Motion är en musikfestival som förenar och driver på musikutvecklingen. Den betyder oerhört mycket för framför allt landets trummisar och slagverkare, för inspiration och nätverkande, säger Daniel Berg.

Modern Marching

Music in Motion är ett event som till stor del jobbar med Modern Marching. I Sverige är MM en mindre konstform, men i USA är det den största ungdomsaktiviteten, större än någon sport. MM brukar också kallas för Sports of the Art, där musik kopplas till teater och rörelse. En av festivalens mål är att sprida det fina med att utveckla denna företeelse, och främja att det blir fler utövare i Sverige. Music in Motion är ett samarbete mellan Hulebäcksgymnasiet, kulturskolorna och föreningen SIPAA som arrangeras igen första helgen i mars 2024.

Foto: Peter Olovsson