3. keyboard_arrow_right Äta - sova - skola - innebandy

Äta - sova - skola - innebandy

Benjamin Schill och Gustav Lindberg spelar just nu SM-semifinal med Pixbo. Det är en hektiskt tid med matcher och resor i princip varannan dag. Så frågan är hur de hinner med skolarbetet?

- Under grundserien så har det funkat relativt bra då matcherna oftast ligger på helgerna och att det bara är en match per vecka i princip. Nu under slutspelet blir det såklart tuffare då vi missar en del i skolan på grund av långa bortamatcher som tar upp en hel dag och som det är nu så är vi hemma dagen därpå kl 3-4 på morgonen vilket såklart tar på en. Men jag skulle säga att vi löser det förvånandsvärt bra. Våra lärare på ekonomiprogrammet förstår oss och hjälper oss med att klara av det på bästa sätt så det är skönt. Det gäller ju bara att prata med lärarna som man missar lektioner på och så får man ta igen det på bussresan, berättar Gustav.

Kulmen på ett framgångsrikt år

Ni har haft ett galet år med dubbla SM-guld i juniorsammanhang och nu minst ett SM-brons på senior-nivå och snart stundar U19 VM. Vad har ni för mål framöver med innebandyn?

- Som du nämner så har varit två riktigt roliga säsonger och framgångar för oss båda. Vi båda har nog samma mål om att bli etablerade backar i SSL och en dag kunna nå landslaget. Ett mål i framtiden skulle såklart vara att vinna senior SM-guld med Pixbo men det är en lång väg och det krävs otroligt hårt arbete för att kunna nå dit, säger Benjamin.

Årets rookie i SSL

Gustav: du blev i dagarna utsedd till årets rookie i superligan. Berätta lite om utmärkelsen.

- Först och främst är det självklart väldigt kul att få denna utmärkelsen och tyder ju på att man gör bra saker på planen, som man jobbar för varje dag. Det är ett pris som utses av innebandymagazinet och innebandysverige där flera stora profiler inom sporten såsom förbundskaptener utser en vinnare, i mitt fall årets nykomling i SSl, vilket gör det extra coolt.

Ni har klarat omställningen från junior till yttersta seniorelit fantastiskt. Vad tror du det beror på? Vilka saker behöver du/ni utveckla framöver för att bli etablerade i SSL?

- Jag tror främst att det beror på tempot och intensiteten i seniorspelet. Det är ett helt annat tempo som du måste anpassa din spelstil till. Men mycket träning med seniorlaget har gjort att man utvecklats i sitt spel både mentalt och fysiskt. Såklart går det tekniska alltid att utveckla men en bra fysik är grunden till ett bra spel så det ska jag fortsätta att utveckla och tror kommer vara viktigt för att kunna bli etablerad, säger Benjamin.

Behöver vända semifinalserien

Ni ligger just nu under med 0-2 i match mot Falun, trots två bra insatser. Vad i spelet behöver ni förbättra för att ta hem matchserien?

- Som du säger är det såklart tufft att ligga under med 0-2 i matcher efter två bra insatser där det lika gärna kan stå 2-0 i matcher till oss. För att vända matchserien så tror vi att det är viktigt att fortsätta att tro på oss själva och göra det vi är bra på för då är det inte lätt att slå oss. Falun är också ett väldigt skickligt lag som straffar en för minsta misstag så det gäller som alltid att minimera de misstagen och inte låta dem göra "enkla" mål, avslutar båda.

Läs om Gustavs utmärkelse till årets rookie på innebandymagazinet Länk till annan webbplats.