3. keyboard_arrow_right Pirrig och förvantansfull första skoldag

Pirrig och förvantansfull första skoldag

En spänd förväntan låg i luften när de 650 nya hulestudenterna inledde sin tid som gymnasister i skolans matsal.

Efter kort information från skolchef Camilla Ahlin, studentkår och rektorer fick eleverna klassvis följa sina mentorer till sina nya klassrum.

- Det kändes riktigt nervöst, men nu när jag kommit in i klassrummet och ser vilka jag ska gå med så känns det bättre, säger Fanny Rutgersson i EK23A medan hon packar upp sin nya dator och startar installationen. Hon har valt ekonomiprogrammet eftersom hon vill blir jurist i framtiden.

- Jag valde Hulebäcksgymnasiet för att det ligger nära där jag bor och för att jag har hört mycket gott om skolan, säger Fanny Rutgersson

Medan eleverna kämpar med datorerna berättar mentorerna Yvonne Strandén Nordgaard och Petter Hermansson om sig själva och vad som kommer att hända de första veckorna. Bland annat ska klassen på juridikvandring i Göteborg då de ska besöka advokatbyråer och domstolar.

I TE23:s klassrum tar mentor Henrik Johansson "mugshots" på alla eleverna. Bilderna ska användas i namntävlingen där både elever och lärare ska vara med för att snabbt lära sig alla nya namn.

- Jag ser fram emot att få träffa nya vänner och ha en trevlig tid på skolan. Det ska bli kul att börja något nytt eftersom man gått i samma skola i några år, säger Linnea Waern i TE23A.