3. keyboard_arrow_right Hulebäck på väg att bli motorbranschcollege

Hulebäck på väg att bli motorbranschcollege

I veckan togs första steget för fordonsprogrammets resa mot att bli ett certifierat motorbranschcollege när den nybildade gruppen bestående av lärare, branschfolk och rektorer hade sitt första möte.

Certifieringen innebär att lokala företagare i motorbranschen får vara med och påverka innehållet i utbildningen för att på så sätt se till att de fordonselever som sedan tar examen kan rätt saker som behövs i branschen.

- Det är viktigt för oss att ha ett väl fungerande samarbete med branschen. Certificeringen innebär bland annat att våra lärare får tillgång till modern teknik och kompetensutveckling, säger Mikael Svensson som är rektor för fordonsprogrammet.

De representanter från motorbranschen som var på mötet var tydliga med behovet av en utbildning av hög kvalitet för deras framtida personal.

- Vi skriker efter bra mekaniker. Ju mer avancerade bilarna blir desto viktigare är att de som går ur skolan är pålästa och väl utbildade, så vi välkomnar det här initiativet, säger Björn Larsson som driver Mölnlycke lackering, karosseri och serviceverkstad.

Motorbranschcollege som utfärdar certifieringen representerades på mötet av Marcus Ölin. Han tror att förutsättningarna finns för att Hulebäcks ansökan ska gå igenom.

- Skolan har de lokala företagen med sig och de verkar vara väldigt engagerade. Här finns lärare som är på tårna och vill utvecklas. Dessutom har man skolledningen med sig på att det här behöver göras så här finns alla ingredienser på plats, säger Marcus Ölin.

Förhoppningen är att certifieringen ska vara på plats under det här läsåret.

Nyhetsblad

Hela motorbranschcollege-gruppen samlad