3. keyboard_arrow_right Bli medlem i FN-gruppen

Bli medlem i FN-gruppen

Vill du ha roligt och samtidigt göra världen lite bättre? Missa då inte startmötet för FN-gruppen, måndag 9 oktober, kl 14:45 i G110.

Vill du lära dig mer om FN och omvärlden, utvecklas och göra skillnad, bidra till att ungdomars rösters hörs, bidra till att de globala målen uppnås, träffa andra engagerade och få möjlighet att söka nationella uppdrag i FN-förbundet? Då är detta något för dig.

Gör världen till en bättre plats

FN-gruppen intresserar sig för och arbetar med frågor kring fred, mänskliga rättigheter, rasism och utveckling i världen. Någon eller några brukar få gå på kurser och delta i ett Ung-läger med unga från hela Sverige. Verksamheten i FN-gruppen kan handla om, aktioner mot rasism, för jämställdhet, insamlingar och hjälp till nyanlända, få ansvar att hålla workshops och presentationer om globala målen och till exempel möten med överlevare från Hiroshima och träffar med volontärarbetare.

Hjälpa barn på barnhem i Gambia

FN-gruppen brukar bestämma olika utifrån vad som är aktuellt och ha träffar i FN-rummet (G110) och där planera kampanjer, workshops och annat. Nu är det aktuellt att påbörja ett arbete med att hjälpa barn på ett barnhem i Gambia. Det FN-gruppen gör bestäms av dem som är med i gruppen. Därför kan verksamheten skifta inriktning och fokus beroende på vilka som är med. Hulebäcksgymnasiet är basen. Hjälp, stöd och resurser fås av skolan genom kontaktläraren Johan Hultén.

Många fördelar med att vara med

Som medlem i FN-gruppen blir du också del av en större rörelse. I Sverige finns nu 36 stycken FN-skolor och Hulebäck är en av dessa. Det är svenska FN-förbundet som hjälper elevföreningarna. FN-förbundet punktar upp följande fördelar med att vara med i:

• Lära dig mer om FN och omvärlden
  • Utvecklas och göra skillnad
  • Bidra till att ungdomars rösters hörs
  • Bidra till att de globala målen uppnås
  • Träffa andra engagerade
  • Möjlighet att söka nationella uppdrag i FN-förbundet.

Startmöte måndag 9 oktober

Välkommen på startmöte med FIKA måndag 9/10 kl 14.45 i FN-rummet (G110) och ”Ingen kan göra allt men alla kan göra något”