3. keyboard_arrow_right Nu får tvåorna göra sin röst hörd

Nu får tvåorna göra sin röst hörd

Under hösten genomförs ungdomsundersökningen LUPP (Lokal uppföljning av ungdomspolitiken). Då får de som går andra året på gymnasiet eller i årskurs 8, svara på frågor som rör allt från skola, fritid och inflytande till trygghet, hälsa, arbete och framtid.

Undersökningen har blivit ett viktigt verktyg för att ta del av ungas röster och stärker därigenom arbetet med barns rätt till delaktighet och inflytande.

Svaren påverkar beslut som rör unga

Svaren från enkäten sammanställs till statistik och presenteras sedan i rapporter som kan används som underlag av kommunen i beslut som rör unga samt för att utvärdera arbete som redan gjorts. Resultaten kommer att presenteras i sammanställd form och kommer inte att lämnas ut på ett sådant sätt att enskilda personer ska kunna identifieras. Enkätsvaren kommer inte att behandlas av skolan, utan centralt av Härryda kommun och Göteborgsregionen (GR).

Enkäten fylls i på skoltid

Undersökningen genomförs under skoltid. Elever som bor i Härryda kommun men som går i gymnasiet i en annan kommun kommer att få undersökningen på posten eller kunna göra den i skolan beroende på vilken skola eleven går på.

Om du undrar över något som har med enkäten att göra eller om du vill veta mer om hur svaren ska användas så kan du kontakta Malin Fryknäs som arbetar med de här frågorna i kommunen.

malin.fryknas@harryda.se