3. keyboard_arrow_right Ungdomsförbunden träffade samhällstvåorna

Ungdomsförbunden träffade samhällstvåorna

Ungdomsförbunden till de åtta riksdagspartierna var idag inbjudna till Hulebäck för att presentera sin politik för tvåorna på samhällsprogrammet.

Representanterna för ungdomsförbunden fick berätta för eleverna om sina ståndpunkter i några aktuella frågor. Eleverna fick också möjlighet att ställa frågor till politikerna.

Ska koranbränningar förbjudas? Vilka frågor är viktiga för samhällets ekonomi utifrån ungas liv nu och i framtid? Hur ska situationen med skjutningar och sprängningar åtgärdas? Det var frågorna som låg till grund för diskussionerna.

- Jag tycker det är bra att de kommer hit och berättar vad de tycker. Sen tycker jag att svaren kan vara lite oklara, att man inte riktigt fattar vad de vill, säger William Davidsson i SA22B som ändå tror att dagen kan hjälpa honom att komma fram till vad han ska rösta på i framtiden.

- Ja, det tror jag. Jag får en bättre helhetsbild av vad de tycker och vad de kämpar för, säger William Davidsson.

Tilltro till demokrati

Arrangemanget är en del av samhällsprogrammets projektvecka och syftar till att stärka tilltron till demokratin.

- Vi är väldigt glada att Hulebäck tar ett demokratiskt ansvar och släpper in ungdomsförbunden så att vi får en chans att diskutera politik med ungdomarna, säger Rebecka Forsberg från Grön ungdom.

Även Moderata ungdomsförbundets representant Ludvig Anderström var nöjd med dagens diskussioner.

- Jag upplever att det är engagerade ungdomar som intresserar sig för sin samtid och för politik. Vi har haft bra möten som också ger oss mycket. Framförallt diskussionen om koranbränningar som är en komplex fråga, säger Ludvig Anderström.