3. keyboard_arrow_right Film om strumpor vann Huleägget

Film om strumpor vann Huleägget

Inte mindre än 26 reklamfilmer visades upp för skolkamrater och jury när årets upplaga av Huleägget avgjordes på teatern i kulturhuset. Filmerna är producerade av skolans UF-företagare för att marknadsföra deras produkter.

Juryn var överens om att filmerna generellt höll en mycket hög klass och att samtliga grupper gjort ett gott jobb med sina filmer. Men en segrare skulle utses och det var Quickfeet UF som drog det längsta strået. Företaget säljer greppstrumpor för idrottsbruk och juryn ansåg att filmens alla element på ett attraktivt sätt visade upp produkten.

- Vi lade ner ett antal timmar på den här reklamfilmen så det känns bra att få utdelning på det, säger Jacob Tekleberhan som tillsammans med Lawand Abdul-Gabar tog emot priset.

Det har gått bra för företaget och de har sålt helt slut på sitt lager av strumpor. Nu har de ett nytt projekt på gång men Jacob och Lawand är förtegen med sina planer för företaget.

Publikens pris till greenlagare

Åskådarna fick rösta om sin favorit och filmen med flest röster gjordes av Höl in one UF, som tillverkar greenlagare.

Alla pristagare med motiveringar

Juryns förstapris: Quickfeet UF
Motivering: Filmen ger ett helhetsgrepp om produkten. Snygga övergångar i filmen. Jobbar med musik, klippning och grafiska element för en snygg helhet som avlutas med att man lyfter upp produkten och varumärket.

Juryns andrapris: CASO UF
Motivering: Lekfull, kreativ och annorlunda film där presentationen speglar produkten. Sticker ut och är minnesvärd.

Juryns tredjepris: Safe Jewellery UF
Motivering: Bygger en känsla av lyx och flärd kring produkten. Genomarbetad filmproduktion med genomtänkt grafiskt manér och inslag av stop motion.

Publikens pris: Höl in one UF