3. keyboard_arrow_right Givande språkresa till Italien

Givande språkresa till Italien

Under fem härliga dagar i april var en grupp italienskelever i årskurs 3 på studieresa i den historiska staden Rimini som ligger på Italiens östkust.

Huvudsyftet med resan var att stärka språkkunskaperna, vilket eleverna gjorde bland annat genom att studera italienska på en språkskola på förmiddagarna. På övrig tid gjorde gruppen andra aktiviteter som till exempel att gå en vandring i den historiska stadskärnan, besöka den lokala marknaden och gemensamt laga en komplett italiensk middag.

Den italienska vårsolen tillät även ett besök på den milslånga sandstranden och trots att havet inte uppnått sommartemperatur än så var det några modiga som badade.

En eftermiddag ägnades åt en utflykt till den självständiga staten San Marino, som ligger ungefär en timme från Rimini uppe i bergen; de smala gränderna innanför stadsmuren och den medeltida borgen med sina torn är väl värda ett besök.

Sammanfattningsvis bjöd resan på många tillfällen att få pröva sina ”italienska vingar” i praktiken – något som eleverna klarade galant!

Text & bild: Johanna Helje