3. keyboard_arrow_right Hulebäckselever i SM-finaler i Friends Arena på lördag

Hulebäckselever i SM-finaler i Friends Arena på lördag

Efter ett osannolikt framgångsrikt år har både Pixbos damlag och herrlag tagit sig till SM-final i innebandy. Finalerna spelas på lördag i Friends arena och har Hulebäckare i nyckelroller.

För damerna är det fjärde året i rad man går till finalen men det blir första året för Hulebäckseeleven Ellen Lundin. Ellen, som flyttade från Mariestad för ett år sedan, leder hela slutspelets poängliga, blott 18 år gammal.

I finalen ställs de mot Team Thoréngruppen från Umeå som dominerat svensk daminnebandy i många år. Eller gjorde det viktiga 4-1 målet i den femte och avgörande semifinalen mot Rönnby under måndagskvällen då de säkrade finalplatsen.

Första herrfinalen på 22 år

För Pixbos herrar, blir det första finalen på 22 år. I herrlaget spelar Gustav Lindberg, Oscar Hammarqvist och Benjamin Schill men även de ´före detta Hulebäckarna Oscar Weissbach och Filip Wramdemark. Herrarnas semifinalserie blev ett drama där Pixbo slog ut favoriterna Falun med 4-2 i matcher. I laget spelar även Felix Lanver som är lärare på estetprogrammet.

Ni ser alla NIU elever och Felix direktsänt i SVT på lördag inför storpublik. Damfinalen kl 12.00 och herrfinalen kl 15.00.