3. keyboard_arrow_right Gastkramande innebandymatch mellan lärare och elever

Gastkramande innebandymatch mellan lärare och elever

Lärarlaget överträffade både sina och åskådarnas förväntningar när de lyckades ta matchen till sudden death. Väl där var det eleverna som drog det längsta strået genom ett avgörande mål av Olof Wikström.

Den traditionella matchen mellan lärare och eleverna i NIU Innebandy arrangerades av skolans FN-grupp som med matchen vill uppmärksamma vikten av att stärka flickors rättigheter. Fokus är att förhindra barnäktenskap och könsstympning genom kampanjen "Flicka" som stödjer FN:s arbete Länk till annan webbplats. i regionen Afar i Etiopien.

Lärarlaget stod upp väl

Elevlaget inledde en smula yrvaket och lärarna kunde snabbt gå upp till en ledning med 2-0 innan målen så småningom började trilla in för eleverna.

Då de flesta i lärarlaget har passerat sin atletiska peak har laget ett handikapp som innebär att för varje elevmål så får lärarlaget en straff. Det blev därför svårt för eleverna att riktigt dra ifrån i målprotokollet och lagen följdes åt ända in i slutminuterna.

Rafflande upplösning i Sudden death

Med bara 45 sekunder kvar av matchen lyckades eleverna ta ledningen med 8-7. Men så var det ju det här med handikappet. Filip Bringestedt var iskall vid straffen och dribblade bort elevernas målvakt Elmer Arne och satte iskallt 8-8 och matchen gick till övertid.

Det var eleverna som fick det sista ordet efter en sudden death med chanser åt båda hållen. Olof Wikström lyckades få in bollen i mål och eleverna fick välförtjänt lyfta bucklan.

Elsa Dehre blev utnämnd till matchens lirare i elevlaget och Johan Hultén fick motsvarande utmärkelse i lärarlaget.