3. keyboard_arrow_right arbetslivsdagen visade livets möjligheter

arbetslivsdagen visade livets möjligheter

41 olika yrkesrepresentanter från vitt skilda branscher berättade för eleverna om sina arbeten och sina karriärsresor när Hulebäck ordnade arbetslivsdag.

Det var tredjeårseleverna och eleverna från introduktionsprogrammen som under hela dagen fick lyssna på och ställa frågor till besökarna.

- Jag minns att jag hade jättesvårt att välja utbildning när jag gick på gymnasiet. Kan jag ge de eleverna en klarare bild av hur det ser ut i yrkeslivet så vill jag gärna bidra till det, säger Sarah Pilblad, arkitekt på Studio Ekblad.

Det var stor spridning bland de deltagande företagen. Några exempel är Saab group, SVT, Frontside, Folktandvården och Sveriges radio. Men det fanns också kommuntjänstemän, politiker, poliser och fackföreningsrepresentanter bland föreläsarna.

- Det är bra att få träffa många olika människor inom arbetslivet. Det ger en överblick över vad man har för möjligheter efter gymnasiet, säger Hannes Essunger som går sista året på Teknikprogrammet.

Vi vill visa våra elever vad det finns för olika arbetsgivare, möjliga yrken och utbildningar. I och med att företag och organisationer besöker oss hinner våra elever få insyn i fler verksamheter än om de hade åkt på studiebesök, säger Maria Järgenstedt som är administrativ chef på Hulebäcksgymnasiet.

Läs om arbetslivsdagen 2024

Hör vad Alice Sandahl tyckte om arbetlivsdagen i filmen